Ylipainoinen Suomi

Tiesitkö että Suomessa on jo lähes kolme miljoonaa ihmistä, jotka painavat liikaa? Että ylipainoisia on jo suhteessa enemmän kuin normaalipainoisia? Määrä kuulostaa hurjalta ja on vaikea uskoa, että tilanne on näin vakava Suomessa. Tämähän kuulostaa ihan Usan jutuilta.

Helsingin Sanomat kirjoittivat vähän aikaa sitten asiasta kattavan artikkelin. Artikkelissa lihavuuslääkäri Pertti Mustajoki kertoo monipuolisesti lihavuuden syistä ja faktoista. Lähes kolme neljästä 30 vuotta täyttäneestä miehestä on ylipainoinen, naisista kaksi kolmesta. Lihavuuden kerrottiin artikkelissa olevan yhteydessä ainakin 30 sairauteen eli kasvattavan riskiä sairastua esim. kansantauteihin.

Lihavuuden taustalta löytyy monia syitä, yksi tärkeimmistä on vääränlainen ja liiallinen ravinto. Ruokateollisuus on kasvanut valtavaksi liiketoiminnaksi ja on yksi niistä aloista, joka on pystynyt Korona aikanakin kasvattamaan tulostaan. Mainonta vaikuttaa ihmisten ostotottumuksiin ja aina se ei kerro tuotteiden terveellisyydestä yhtään mitään. Terveellistä ruokaa ei aina mielletä hyvän makuiseksi ja sitä pidetään kalliina, vaikka tämä ei välttämättä pidä paikkaansa.

Totuus on, että terveellinen ruokavalio ei ole mitään rakettitiedettä. Ruokapyramidi ohjaa ihmisiä tekemään terveellisiä valintoja ja kun perus arkiruokailu on kunnossa, se kestää myös välillä herkutteluja. Myös lautasmalli on meille tuttu juttu ja se puolestaan ohjaa meitä syömään oikean määrän kerralla. Mutta silti tämän perus ruokavalion noudattaminen on ihmisille vaikeaa. Mikäli ylipainoa on, se kyllä tippuu tällä ruokavaliolla mutta se on vain hidasta ja tulokset syntyvät pikkuhiljaa. On helpompi tarttua karppaus-dietteihin, keto -dietteihin jne. ja saada niillä nopeasti useita kiloja tippumaan. Ikävä kyllä nämä nopeat ratkaisut vain tuppaavat tuomaan kilot takaisin , kun dietti loppuu. Olisi järkevämpää tehdä pysyviä muutoksia ruokavalioon mutta se ei aina motivoi, koska on aika ”perus tylsä ratkaisu”.

Jos kamppailet oman ruokavaliosi kanssa niin omat neuvoni asian suhteen ovat ”perus tylsät”. Tutustu ruokapyramidiin ja koosta oma arkiruokasi sen mukaisesti. Käytä paljon värejä ruokalautasellasi. Syö tarpeeksi usein, jotta vältät tilanteet joissa sinulla on jo kamala nälkä ja tekisi mieli syödä hevonen tai vähintään kaikki maailman herkut. Suosi arkiruuassasi kasviksia ja vältä liikaa rasvaisia, suolaisia tai sokerillisia ruokia. Pidä myös herkkupäiviä, jos haluat.  Juo vettä ja vähennä alkoholin käyttöä. Ja jos tuntuu ettet pysty tähän yksi, pyydä apua ammattilaiselta. Huom, se ei ole välttämättä se tyyppi, joka esittelee vatsalihaksiaan somessa. Ja kaiken keskellä, muista nauttia ruuasta sillä terveellinen ruoka on paitsi ravitsevaa niin todella hyvää.

-S